Sunday 5 January 2014

Sejarah Karipap Gergasi@Waffiz Kitchen

Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua pengunjung yang sudi singgah di blog Karipap Gergasi@Waffiz Kitchen ni ... heeee, gambar di atas adalah ciptaan pertama saya didalam pembuatan karipap gergasi ... ok tak ...?

Sebenarnya, tercetusnya idea nak buat karipap gergasi ni adalah di sebabkan pada suatu hari tu .... jeng jeng jeng ... heee, apabila penyakit M datang melanda tetapi teringin sangat nak makan karipap buatan sendiri. Saya pernah pergi ke rumah kawan yang menjalankan perniagaan di kantin sebuah kilang di Nilai, Negeri Sembilan. Kebetulan ketika itu, pekerja mereka sedang menyediakan karipap yang agak besar juga pada waktu itu, tapi tak laa besar seperti yang saya sediakan ni. Bukan saiz karipap itu yang menarik minat saya, tetapi inti karipap tu yang memang sukar saya nak lupakan sehingga hari ini, lebih kurang 12 tahun dahulu, lamakan ...? heeee

Saya memang tak pandai buat karipap, terus terang saya memang tak pandai buat kuih-muih tradisional melayu ni, sama ada yang goreng, kukus dan sebagainya. Sebab kurang minat untuk menyediakan makanan yang remeh-temeh ni ... heeee.

Sehinggalah suatu hari, pada waktu itu bulan puasa saya memang teringin nak makan karipap yang berintikan inti karipap yang saya pernah rasa 12 tahun yang lalu. Saya google cara bagaimana nak buat doh karipap yang rangup, walaupon sejuk tetapi rangup.Selalu kalau beli, sedikit menghampakan ... kekadang tepung lebih tebal, kekadang lemau .... sorry jangan ada yang terasa tau, ini ikut pengalaman sendiri bukan nak condemn sesiapa yang buat karipap ... heee

Akhirnya, jumpa juga resipi doh tu ... saya cuba dan hasilnya Alhamdulillah .... saya suka sangat, mudah faham dan mudah buat ... rangup walaupon dah sejuk, saya suka makan karipap yang kulitnya nipis dan inti banyak , baru terasa kepuasannya .... Anda pula bagaimana ...??

Next entry ..... stay tuned ...





No comments:

Post a Comment